rollthrough Kirjoitettu 5. Kesäkuuta, 2012 Kirjoitettu 5. Kesäkuuta, 2012 13 225 dollarin hintainen, maailman arvokkain sarjavalmisteinen maastopyörä, maailman kevein (9,98 kg) 150 mm -jousituksella varustettu maailman nopein trail-enduro-marathon-superpyörä erittäin edullisesti - Pyörällä palautusoikeus! - Hintaa laskettu jo 2 030 euroa!Osta tästä todella edullisesti erittäin hyväkuntoinen hiilikuituinen Scott Genius Limited, täysjousitettu ylimmän pro-luokan maastopyörä trail- ja enduro-kisakäyttöön. Kyseessä on maailman kallein sarjavalmisteinen maastopyörä 13 225 dollarin hinnallaan (dollarihintaisista). Hinta on joka tapauksessa monessa suhteessa perusteltu. Pyörän osissa ei ole tehty kompromisseja, ne ovat yksinkertaisesti käytännössä parhaita mitä on saatavilla. Rungon (myös takaosa) lisäksi vanteet ovat hiilikuitua. Hiilikuitua löytyy käytännössä joka paikasta: keula, satulatolppa, ohjaustanko, ohjainlaakeri, satula, kammet, takavaihtaja, jarrukahvat, vaihteensiirtäjät, pulloteline ovat hiilikuiturakenteisia. Toisaalta tähän hintaan käytännössä kaikkialta tuleekin löytyä hiilikuitua.Genius LTD:llä Transvesubienne 2009:ssä voitto ja 3 sijaa 4:stä ensimmäisestäGenius LTD on Megavalanche-tyyppisissä maraton-kilpailuissa suvereeni. Nino Schurter ajoi voittoon Geniuksella Transvesubienne 2009:ssä. Yhteensä kolme sijaa neljästä meni tässä kisassa Geniukselle. Jos siis haluaa ottaa reilusti etumatkaa muihin kilpailijoihin esimerkiksi kotimaisissa enduro-kisoissa, niin kannattaa hankkia nimenomaan Genius LTD. Megavalance on vastaava sarja Keski-Euroopassa. Tämä nimenomainen LTD on suoraan valmis viivalle kaikkiin enduro-kisoihin 2,4-tuumaisine renkaineen.Käsittämättömän nopea, satulasta ajettaessa pumppaamaton all mountain / trail / marathon -pyöräScott Genius LTD on maastopyörä, joka on suorastaan käsittämättömän nopea 150 mm:n täysjoustopyöräksi. On hämmästyttävää miten pyörällä voi kiihdyttää satulasta ajaen ilman mitään lukituksia. Niin taka- kuin etujousituskin pysyvät käytännössä lähes täysin joustamattomina huolimatta 150 mm:n joustosta molemmissa päissä. Jos vertaan kokemusta ajoon normaalilla 100 mm:n XC-pyörällä, niin ero on merkittävä uskomattomasti tämän Genius LTD:n hyväksi, pyörä ei vain keinu. Kun taas Genius LTD:tä verrataan esim. Trek Remedy 9:ään, ero on kuin maantiejyrällä ja nopeimmalla katumaasturilla, Remedyn ollessa maantiejyrä. Kokeilematta voisi ajatella, ettei pyörä sovellu enemmän xc-tyyppisiin marathon-kilpailuihin, vaan olisi pääasiallisesti vain enduro-kisakone, mutta pelkästään rengasvalinnoilla pyörällä voi pärjätä mainiosti molemmissa luokissa. Syynä ovat innovatiiviset jousitusratkaisut, geometria ja tietysti poikkeuksellinen keveys.On lisäksi huomioitavaa, ettei ohjauskulma ole liian pysty aukinaisena siirtymille, jos siis ei kiinnosta lukita keulaa siirtymillä. Toisaalta, jos haluaa muuttaa kulmia, on ohjainkannatin käännettävissä toisinpäin ja nostettavissa kolme senttiä ylöspäin.Maailman kevein 150 mm:n täysjoustomaastopyöräGenius LTD:tä ei ole enää uutena tarjolla, vaan huippumalli on nyt Genius 10, jossa ei ole mm. hiilikuituvanteita ja hiilikuitukeulaa. Runko on 2012-mallissa sama, maalaukset ovat vain erit. Painoa Genius 10:llä on 11,5 kg, kun tämä Genius LTD painaa peräti 1,5 kg vähemmän, 9,98 kg! Vuoden 2010 Genius LTD:ssä ei enää ollut arvokasta DT Swiss:n keulaa, painokin on selkeästi korkeampi, 10,5 kg ja siten tätä 2009 mallia voidaan pitää parhaimpana Geniuksena, onhan vaikeasti käsitettävää, että 150 mm -joustolla varustetun pyörän paino sijoittuu alle 10 kilon! Monet kilpailijat jäävät helposti parin, kolmen kilon päähän. Kannattaa lisäksi huomioida, että aiemmin tarjolla ollut Shimano XTR M980 -varusteltu Genius Premium painoi 11,2 kg, LTD on siis aivan eri asia kuin 10- tai Premium-mallit. Eri malleihin voi tutustua tarkemmin Scott:n esitteiden kautta:http://issuu.com/rideonscott/docs/2010bikehttp://issuu.com/rideonscott/docs/bike2012DT Swiss Enduro X-Cross, hiilikuituinen, ehdoton kärkikeula 150 mm -luokassa150 mm:n etu- ja takajousitukset ovat Genius LTD:ssä lukittavia. DT Swiss:n erinomaiset arviot saanut hiilikuituinen EXC 150 on pintaherkkä, sopivan progressiivinen, muttei pumppaa kiihdytettäessä. EXC (Enduro X-Cross) kertoo, että kyseessä on nimenomaan endurokäyttöön suunnattu joustokeula, käytännössä tämä ilmenee jousituksen pituuden ohella akseliratkaisussa ja vahvistuksina. Lukituksen myötä ajoasennon saa halutessa aerodynaamisemmaksi, keula muuttuu tuolloin maksimissaan 100 mm:ksi, ks. kuvat. Keulan hiilikuituinen runko tekee siitä erityisen kevyen 150 mm -keulan painaen ainoastaan 1750 grammaa.Keulan ehdottomiin hienouksiin kuuluu Launch Control -toiminto, jonka myötä keulan saa avautumaan automaattisesti lukituksesta iskeydyttäessä riittävän isoon töyssyyn. Mäen jälkeen ei siis tarvitse lainkaan huolehtia keulan lukituksen avaamisesta, eikä näin pääse tapahtumaan lukituksesta johtuvia onnettomuuksia. Launch Control on säädettävissä portaattomasti siten, että äärimmillään keula ei aukea lainkaan tai toisessa ääriasennossa aukeaa pienestäkin iskusta. Kyseessä on ilmakeula, jonka muina säätöinä ovat: Compression, Rebound ja Threshold. Keulan hienoutena on RWS (Ratchet Wheel-mounting System) -ratkaisu, jonka myötä keulan akseli on 15 mm paksu mahdollistaen siten enduro-tyyppisen kovemman käytön. Käänteinen Hollow Arch -kaarituki tekee keulasta jäykemmän, eikä haluttua notkumista pääse täten ilmenemään. Kaikilta ominaisuuksiltaan keula on mitä ylellisin ammattilaisen työkalu. Keulan alkuperäishinta on ominaisuuksiensa mukainen, 2346,49 dollaria. DT Swiss EXC 150 Air RTLC 15Travel: 150mmWeight: 1750 gramsSteerer tube: 1 1/8" anodized aluminumCrown: aluminum forged, CNC machined, paintedStanchion tube: 32mm aluminum, black anodizedOuterleg unit: Hollow carbon arch, Carbon tubes, Dropouts aluminum forgedSpring: Linear air spring with negative springDamping system: Open bath with Launch ControlAdjustments: Air-Pressure, Compression, Rebound, Threshold, Launch Control SystemDisc brakes: Post Mount 6 inch, max. 210 mmAxle to crown length: 530mmFork offset: 40mmDropouts: 15mmIMP 4 -runko, jäykkä, mutta erittäin kevyt ja kestävä endurorunkoRunko on IMP 4 -hiilikuituteknologiaa hyödyntävä, vain 1840 grammaa painavana runko on huikean kevyt endurorunko, takajousituksen kanssa paino on vain 2250 grammaa. Rungon materiaali on neljännen sukupolven IMP:tä (Integrated Molding Process). 2012:n Genius-kärkimallissa on käytössä sama runko, edullisemmissa takahaarukka on metallinen. Rakenteelliset ratkaisut leveämpine kohtineen takaavat rungon jäykkyyden ja mahdollistavat keveyden.IMP-hiilikuiturungoissa käytetään kahta eri hiilikuitulaatua, HMX:ää ja HMF:ää, näin rungosta saadaan erittäin kestävä, varma ja pitkäkestoinen. Käytännössä rungon pitäisi kestää normaalikäytössä eliniän.HMX-NET Carbon FiberParhaissa malleissa käytettyä HMF-komposiittihiilikuitua parannetiin ja tämä HMX-NET-hiilikutumateriaali tarjoaa 20 prosenttia enemmän jäykkyyttä. HMX-NET on lisäksi kevyempää ja parantaa ajo-ominaisuuksia. NET tarkoittaa Naked External Tubeset, jonka myötä ulkoista kosmeettista kerrosta ei tarvita. Tämä laskee painoa entisestään.Scott:n sivu - HMX-NET Carbon Fiber:http://www.scott-sports.com/global/en/technology/bike/HMX-NET_Carbon_Fiber/IAP - Isolated Axial PivotGeniuksessa on IAP(Isolated Axial Pivot), eristetty sivuttaisakseli, joka mahdollistaa satulatolpan käyttämisen millä tahansa korkeudella, koska akseli ei tule esteeksi, koska ei mene läpi satulaputkesta, vaan molemmilla puolilla on erilliset akselit. Kyseessä on erittäin kevyt ratkaisu. Ominaisuus löytyy parhaista Genius-malleista.Scott:n sivu IAP:stä:http://www.scott-sports.com/global/en/technology/bike/IAP_Isolated_Axial_Pivot/;jsessionid=696A4547852D6FD37166B99BC14828A4SCDS SCOTT Carbon Dropout SystemSCOTT Carbon Dropout System parantaa lämmön johtumista jarrutettaessa. Lisäksi ratkaisusta saadaan kevyempi.Scott:n sivu - SCDS SCOTT Carbon Dropout System:http://www.scott-sports.com/global/en/technology/bike/SCDS_SCOTT_Carbon_Dropout_System/Integrated Cable Routing ja Direct Seal Cable RoutingGenius LTD:ssä hyödynnetään takavaihtajan osalta sisäänrakennettua vaijeriratkaisua, jolla saadaan optimaalisempi vaijerin vienti. Kaikki vaijerit ovat lisäksi kokonaan suojattuja ja siten huoltovapaampia.Scott:n sivu - Integrated Cable Routing:http://www.scott-sports.com/global/en/technology/bike/INTEGRATED_CABLE_ROUTING/Scott:n sivu - Direct Seal Cable Routing:http://www.scott-sports.com/global/en/technology/bike/Direct_Seal_cable_Routing/DT Swiss Equalizer2 TC, kolme kammiota, kolme asentoa: 150, 95 ja lockoutDT Swiss:n Equalizer2 TC koostuu kolmesta kammiosta, tarjolla on myös kolme jousitusvaihtoehtoa, jotka voidaan valita ohjaustangon Tracloc-kytkimestä. Täysin aukinaisena jousitus on 150 mm, Traction Control -asennossa jousitus on progressiivisempi 95 mm. Kolmas asento on Lockout, lukitus, jolloin käytössä on jäykkäperäinen pyörä. Tracloc-kytkimen käyttö on varmaa ja vaivatonta. Equalizer2 TC:ssä on positiiviset ja negatiiviset painekammiot ja Rebound-valinnat. Equalizer2 TC on iskari, jota käytetään myös vuoden 2012 Genius 10:ssä, siten senkään osalta uusin malli ei tuo mitään uutta.Scott:n sivu - Equalizer 2 Shock:http://www.scott-sports.com/global/en/technology/bike/Equalizer_2_Shock/Endurohiilikuitukiekkosettien kuningas, DT Swiss XRCPyörän kiekkosetti on DT Swiss XRC 330 Carbon C-Lock on hiilikuituvanteisena erittäin kevyt. Pelkät vanteet painavat 330 grammaa, mutta erittäin kestävinä soveltuvat hyvin myös enduro-käyttöön. Kiekkosetti on erittäin jäykkä hiilikuituisena eikä polkuenergiaa siten hukkaannu, mutta hiilikuitu samalla materiaalina poistaa tärinöitä. Kiekkosetin suositushinta on 1665,60 euroa.13 225 dollarin kokoonpano ei riittänyt, osia siitäkin päivitettyPyörän alkuperäiset osat ovat jo itsessään omassa luokassaan, onhan LTD-malli Scott Genius -pyörien lippulaiva, mutta tätä on päivitetty siitäkin. Osasarja on SRAM X-0:n (takavaihtaja, vaihteensiirtäjät), jota täydentää Shimano XTR -etuvaihtaja. Ohjainkannatin on päivitetty Syntace F109:iä keveämmäksi 102 grammaiseksi UNO ASA-105:ksi. Kädensijat ovat aiempaa kevyemmät ja materiaaliltaan miellyttävämmät KCNC Eva Grips:t. Alkuperäistä kevyempi on myös Selle Italian SLR Carbonio, hiilikuiturunkoinen ja -kiskoinen satula, jossa on kuitenkin mukavasti pehmennystä pitkillekin pyörävaelluksille. Satulan rakenne takaa sen, ettei polkijaan kohdistu painetta, joka aiheuttaisi puutumista. Renkaat ovat erinomaisesti rullaavat, mutta korkeanappulaisina pitävät, 2,4-tuumaiset Schwalbe Rocket Ron Evot. Painoa renkailla on vain noin 515 grammaa ja ovat siten erinomaiset renkaat myös normaaliin trail-käyttöön. Pyörässä on vakiona Continental Mountain King Supersonic 2.2:t, jotka ovat hieman kevyemmät, mutta 2,2-tuumaisina sopivat enemmän yksinomaan trail-käyttöön.Formula R1 -jarrut, arvokkaimmat maastopyöräjarrutHiilikuitukahvaiset hydrauliset Formula R1 -levyjarrut ovat nimellään viitanen jarrujen ehdotonta kuninkuusluokkaa. Niiden paino on alhainen, mutta samalla ne tarjoavat jarrutustehon, toimintavarmuuden ja säädettävyyden, joita ei voisi näin keveiltä jarruilta olettaa. 180 mm -jarrulevyt takaavat jarrutustehon kovimmissakin laskuissa. Tätä selittää toki se seikka, että kyseessä ovat maailman kalleimmat maastopyörän jarrut.Tässä metallisilla kahvoilla varustettujen Formula R1:en arvio:http://www.competitivecyclist.com/review-brakes/formula-r1-disc-brakes_1056.htmlRitchey WCS Carbon ja Truvativ Noir 3.3Kevyet ja tyylikkäät hiilikuituiset Ritchey WCS (World Cup Series) Carbon -osat: satulatolppa, ohjaustanko ja integroitu ohjainlaakeri täydentävät täydellisyyteen tähdätyn kokonaisuuden. Kammet ovat hiilikuituiset Truvativ Noir 3.3:t. Kyseessä ovat erittäin kevyet, jäykät ja kestävät kammet kovaan maastokäyttöön. Nino Schurter ja Scotthttp://www.cyclingnews.com/news/photos/schurter-celebrates-first-ever-world-cup-win/118249http://www.flickr.com/photos/maremmacup/3057877189/in/photostream/http://www.radmarathon.at/news/detail.php?rmlang=it&id=1755http://www.cyclingnews.com/news/photos/schurter-hopes-to-win-at-home/118676Pyörää voi tulla kokeilemaan paikan päälle. Kyseessä on erinomainen yksilö, joka lähtee nyt mahdollisesti suhteettomankin halvalla.Pyörän paino on huikean alhaiset 9,98 kg! (alla olevasta poiketen Continental Speed King Supersonic 2.3 -renkaat, litkut, X.0 Twist Shifterit ja Recon-takapakka)MALLIScott Genius LTDOVH$13 224,99RUNKOGenius carbon frame HMX-NET fibres, IMP4 Technology / 150mm rear travel TAKAJOUSITUSScott Equalizer2 TC, 150mm travel, Tracloc lockout: 150mm, 95mm & lockout KEULADT Swiss EXC 150 Air RTLC 15, 150mm, 15mm RWS axle, Air-Pressure, Compression, Rebound, Threshold, Launch Control System KAMPISETTITruvativ Noir 3.3 Team Carbon GXP, 22/32/44 teeth KESKIÖTruvativ GXP Team, width 73mm VAIHDEVIVUT / JARRUKAHVA, OIKEASRAM X.0 Trigger, 9-speed, carbon VAIHDEVIVUT / JARRUKAHVA, VASENSRAM X.0 Trigger, 9-speed, carbon TAKAVAIHTAJASRAM X.0, 9-speed, carbon mid cage ETUVAIHTAJAShimano XTR JARRUKAHVATFormula R1, carbon blades JARRUT, EDESSÄFormula R1, hydraulic disc JARRULEVYT, EDESSÄFormula R1,180mm rotor JARRUT, TAKANAFormula R1, hydraulic disc JARRULEVYT, TAKANAFormula R1,180mm rotor NAVATDT Swiss 240S disc, with 15mm thru axle VANTEETDT Swiss XRC 330 carbon, 32-hole PINNATDT Swiss Aerolite OHJAINLAAKERIRitchey WCS Carbon, 1 1/8" OHJAINKANNATINUNO ASA-105, O/S 31.8mm, ±7 degree, lenght 95mm OHJAUSTANKORitchey WCS Carbon Low Rizer, 9 degree sweep, O/S 31.8mm, width 660mm, UD Carbon SATULATOLPPARitchey WCS Carbon, offset 25mm, 34.9mm, height 400mm SATULASelle Italia SLR Carbonio, carbon / vanox rails, carbon body ETURENGASSchwalbe Rocket Ron Evo 2.4" TAKARENGASSchwalbe Rocket Ron Evo 2.4" GRIPITKCNC Eva Grips KOKOM, medium, 17,7 tuumaa (sopii kaikille 34-tuumaisen lahkeen sisämitan (farkkukoko) omaaville ja sitä lyhyemmille)HINTANyt vain 3470 €, aiemmin 5500 €Geometria:http://dfp2hfrf3mn0u.cloudfront.net/188/18872_original_1.jpgRenkaiksi voi vaihtoehtoisesti valita Continental X-King RS 2.2 - Continental Rubber Queen 2.2 -yhdistelmän. Satulaksi voi vaihtoehtoisesti valita Selle Italia Gel Flow:n vanox-kiskoilla ja hiilikuiturungolla.Pyörässä ei ole yhtään lommoa, murtumaa tai halkeamaa, pyörän kunto on kauttaaltaan muutenkin erittäin hyvä, kuten kuvistakin voi asian todentaa. Vanteet ovat suorat. Takuu on voimassa.Kaupan päälle tulevat kuvissa näkyvä hiilikuituinen Scott-juomapulloteline sekä Scott Genius -ketjunsuoja.Pyörän oston yhteydessä voi ostaa edullisesti kuvissa näkyvät Crank Brothers Egg Beater 4Ti -polkimet.Kyseessä on paitsi kovan luokan ammattilaistason trail-enduro-kisaväline, myös erittäin tyylikäs kokonaisuus mustaa, kultaa, punaista ja harmaata.Katso kuvat: https://picasaweb.google.com/rollthrough/ScottGeniusLTD?authuser=0&authkey=Gv1sRgCJnvtYa3o8WnxAE&feat=directlinkPyörä on sarjanumeroitu, rungossa on tunnistelevy. Pyörän ostosta saa kuitin.Pyörällä on kahden arkivuorokauden palautusoikeus. Osta siis riskittä.Osta tästä nyt parhailla osilla varusteltu, huippukevyt ja tyylikäs hi-end-kilpatason trail-enduro-maraton-superpyörä edullisesti. Pyörää voi tulla kokeilemaan paikan päälle Ouluun. Voin esitellä pyörää myös Skype- tai Messenger-videopuhelun välityksellä.Huomioi, että pyörä voidaan lähettää bussiennakolla, jolloin maksu suoritetaan vasta pyörä vastaanotettaessa. Pyörän voi siten tarkistaa ja päättää ottaako sen vastaan.Postitus ja maksu:Postituskulu Suomeen Matkahuollon kautta 25 €.Matkahuollon bussiennakko käy myös mainittujen lisäksi. Siitä muodostuu 7,20 euron lisämaksu. Toimitettaessa pyörä bussiennakolla se maksetaan vasta vastaanotettaessa, täten tietysti ei muodostu etukäteismaksusta muodostuvaa periaatteellista riskiä.Muussa tapauksessa nouto tai rahat tilille, pyörä Matkahuoltoon. Matkahuoltohan kuljettaa pyörän sitten ajokuntoisena perille noin vuorokaudessa. Suojaan pyörän ennen kuljetukseen laittamista.Postipaketilla tai postiennakolla lähetettäessä kulut sovitaan erikseen.Hakusanat:Scott Genius LTD Limited, Limted, Scot, Scotti, am-pyörä, all mountain -pyörä, enduro-pyörä, enduropyörä, trail-pyörä, marathon-pyörä, mtb-enduro, mtb enduro -pyörä Scot, xc-pyörä, täysjoustomaastopyörä, täysjousto-mtb, täysjoustopyörä, täysjousitettu maastopyörä, full suspension mountain bike, maastopyörä, fs, maasturi, maastokilpapyörä, kilpamaastopyörä, kilpa-mtb, kilpapyörä, X0, XO, kilpuri, kisapyörä, polkupyörä, pyörä, pöyrä, maastopöyrä, harjoituskilpapyörä, harjoituskilpuri, pyöräily, kilpapyöräily, carbon, hiilikuitupyörä, täpäri, hiilikuitu.
makepoika Kirjoitettu 8. Kesäkuuta, 2012 Kirjoitettu 8. Kesäkuuta, 2012 heips olisin kiinnostunu pyörästä ja olen 186cm onko pituudelle sopiva ja mikä olisi viimeinen hinta matkahuollon kautta joensuuhun ?
rollthrough Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2012 Kirjoittaja Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2012 Pyörän pitäisi sopia mittojensa myötä 186 cm:lle.Mittoja:- Geniuksen ohjekirjan mukaan määritellyssä turvallisessa satulatolpan maksimiasennossa on pyörän korkeus satulan yläreunasta maahan 109,5 cm.- Satulan keskeltä yläreunasta mitattuna suorinta tietä (jalan suuntaisesti eli vinosti) keskiön keskelle on 79 cm.- Satulan keskeltä yläreunasta mitattuna suorinta tietä (jalan suuntaisesti eli vinosti) kammen poljinkierteiden keskelle kammen ollessa satulasta katsoen ääriasennossa alhaalla on 96,5 cm (eli kammet ovat 175 mm).Nämä mittaukset on tehty pyörän mukana toimitettavan, kuvissa näkyvän satulan, Selle Italia SLR Carbonion ollessa kuvien osoittamassa satulakiskojen kohdassa.Hintaa laskettu nyt jo 1 400 euroa!
rollthrough Kirjoitettu 16. Kesäkuuta, 2012 Kirjoittaja Kirjoitettu 16. Kesäkuuta, 2012 Hintaa laskettu nyt jo 1 530 euroa!
rollthrough Kirjoitettu 23. Kesäkuuta, 2012 Kirjoittaja Kirjoitettu 23. Kesäkuuta, 2012 Hintaa laskettu nyt jo 1 830 euroa!
rollthrough Kirjoitettu 3. Heinäkuuta, 2012 Kirjoittaja Kirjoitettu 3. Heinäkuuta, 2012 Hintaa laskettu nyt jo 2 030 euroa!Kannattaa huomioida tosiaan tuo, että vakuutusarvohan menee sitten uushankintahinnan mukaisesti, joka tässä tapauksessa on tuo 13 225 dollaria eli nykyään noin 10 500 euroa.Tuollahan on tuo hinta, josta suomalainen ovh voidaan sitten laskea:
hollmi-5 Kirjoitettu 8. Heinäkuuta, 2012 Kirjoitettu 8. Heinäkuuta, 2012 Hei,Jos fillari on vapaana, soita 050-572 36 46t. Mika Hollström
Recommended Posts