steelmän Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2024 Kirjoitettu 10. Lokakuuta, 2024 (muokattu) Merkki: Täysalumiiniset kammet Malli: Lyhennystyö Lyhyt kuvaus: Kammet Kuvaus: Kaupasta ei aina löydy riittävän lyhyttä kampea joskin tiettyjä kampia voi editoida jälkikäteen. Pari vuotta sitten kiinnostuin lyhyemmän kammen hypestä ( aika-ajopyörä) ja satuin saamaan käsiini temppupyörän 152 milliset kammet jotka sopivat suoraan kuntopyörääni. Ja nehän maistuivat. Siinä sitten ihmettelin mistä saisin semmoiset myös aika-ajopyörääni, hetkosen erästä FSA:n kampea ihmeteltyäni ajattelin että niitähän voi työstää. Niinpä pyysin yhtä koneistajaystävääni apuun ja hetkosen päästä minulla oli kolmet lyhennetyt kammet kädessäni ( päivitin 170 millisistä 155 milliin). Niillä on nyt tullut ajettu kahtena kesänä erittäin tyytyväisenä n. 3000 km. Syntyi ajatus tehtailla näitä muillekin ja pikku hiljaa virittelin työkaluni siihen kuntoon että pystyn tekemään tuon muutostyön itse. Viime sunnuntaina tein ne ensimmäiset. Mm. FSA:n mustat kammet ovat erittäin sopivia tähän tarkoitukseen. Lyhennyksen määrä on minimissään 20 mm. joten esim. 175 mm. 'ylipitkistä' kammista saa erittäin soivat 155 mm. ( juurikin kuvien tapaus). Työkaluihin on mennyt erinäinen satalappunen, sinun kampesi saa toiset rei'ät jengoineen 40 eurolla. Lyhyet kammet eivät ole ihan omiaan lyhyeen brutaaliin tempoon ( etenkään nuorelle) mutta mitä pidempi ajo ja mitä vanhempi ukko niin näiden edut tulevat esiin. Mm. Jonas Bohr (synt. 1966) kaappasi tänä vuonna itselleen ikäkautensa maailman ennätyksen 200 mailin aika-ajossa. Vielä viime kaudella hän ajoi 165 millisillä, ennätystehtailun aikana pyörässä oli 155 milliset kammet. Kampien pituuksista on muutenkin tehty tutkimuksia, yllättäen lyhyempiä käyttäessä ei tule voimahäviöitä vaan enempikin etuja (mm. lantiokulman aukeaminen). Itse tein saman 1/4-triathlonin kolmena kesänä peräkkäin. Kaksi ensimmäistä 170 millisillä juoksun ottaessa vajaat 49 min. Kolmannella kerralla olin matkassa 155 mm. kammilla, juoksuni parantui 2 minuutilla, sen voin sanoa että parannus ei tullut kovemmasta kunnosta. Case Study 01: Crank Length VS Power and Cadence - Appleman Bicycles Edit: eilen toimitin yhden (175/) 155 mm. kampiparin nojapyöräilijälle Hinta: €40 Paikkakunta: Raisio Maakunta: Varsinais-Suomi Yhteystiedot: 0400-824628 Muokattu: 12. Tammikuuta, käyttäjä: steelmän
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään