armando86 Kirjoitettu 30. Elokuuta, 2024 Kirjoitettu 30. Elokuuta, 2024 (muokattu) Merkki: Rohloff Speedhub 500/14 CC DB Malli: QR x Race Face Arc 27 + Gebla Lyhyt kuvaus: Rohbox takakiekko / voimansiir Kuvaus: Saksalaisen insinöörityön taidonnäyte, legendaarinen Rohloff Speedhub. Erittäin kestävä, hyvin huoltovapaa ja moniin erilaisiin pyöriin soveltuva. Näillä on ajettu maailmalla satoja tuhansia kilometrejä vaihtelevissa olosuhteissa ja raskaalla retkivarustuksella, ja kyseessä onkin todennäköisesti markkinoiden varmatoimisin napavaihde. Rohloffin hienous verrattuna nykyaikaisiin vaihdelaatikoihin, esim. Pinioniin, on se, että se ei vaadi yksinomaan vaihdelaatikolle suunniteltua runkoa, vaan sopii useiden saatavilla olevien adaptereidensa ansiosta myös moniin pyöriin, joissa on perinteinen takavaihtajallinen voimansiirto. Samaan aikaan se on myös vaihdelaatikoita huomattavasti kevyempi sekä tehokkaampi (pienempi tehohäviö polkemistyön välittymisessä pyörän eteenpäin suuntaavaksi liikkeeksi). Napa on kasattu kiekoksi valmistajan ohjeita noudattaen Race Face Arc 27 kehän kanssa. Kyseisen kehän 27 mm sisäleveys toimii hyvin niin kapeampien 44 mm gravel-renkaiden, kuin leveämpien 2.4" maastorenkaiden kanssa. Kehä on tubeless-ready, mutta toimii toki myös sisärenkaiden kanssa. Kasauksessa käytetty Rohloffiin suunniteltuja pinnoja sekä 14 mm messinkinippeleitä. Laipparenkaat paikoillaan. Itse kiekko on erittäin hyvässä kunnossa. Navallahan ajaa vaikka kuinka pitkään, ja Rohloff on mekaniikaltaan vähän niin kuin hyvä viini: paranee vaan "vanhetessaan". Juuri suoritettu öljynvaihto, joka suositellaan tehtäväksi joko kerran vuodessa tai 5000 km välein, eli tosiaan todella huoltovapaa vehje (käytännössä jättää voimansiirron säännöllisen huoltamisen ainoastaan ketjun putsaamiseen ja voiteluun silloin tällöin; ja mikäli käyttää hihnavetoa niin sekin vaihe jättäytyy pois). Napa on rekisteröity Rohloffille allekirjoittaneen nimissä, ja luonnollisesti ostaja saa tiedot rekisteröinnin siirtämiseksi uudelle omistajalle. Kehässä ei lommoja tai halkeamia eikä kiekossa suurempaa heittoa. Lisäksi settiin mukaan Gebla Rohbox -palikka, jolla Rohloffin saa toimimaan muiden vaihdevipujen kuin Rohloffin oman gripshifterin kanssa. Tämän avulla siis vaihteiden operointi onnistuu muun muassa mekaanisten droppitanko-/maantiekahvojen kanssa samalla vivulla kuin normaalisti takavaihtajaa käskytettäessä (jälleen kerran yksi sulka hattuun verrattuna esim. Pinioniin johon vastaavaa ratkaisua ei ole ollut tarjolla). Muun muassa SRAM:n DoubleTap-kahvat (10- tai 11-speed) sekä Campagnolon monet kahvat on mahdollista modifioida niin, että kahvan sisältä poistetaan indeksoiva mekanismi, jolloin kahvan "vapaa" liike toimii vaijerin vetäjänä ja itse indeksointihan on Rohloffissa napaan integroituna. Siten Rohboxin kautta periaatteessa mikä tahansa kahva, joka ei ole indeksoitu, voidaan parittaa Rohloffiin. Tällaisia löytyy myös suoralle maastopyörän tangolle, esim. SRAM:n vanhat 10-speed trigger-vaihdevivut, joista indeksointiominaisuus poistettu. Henkilökohtaisesti pidän enemmän tällaisesta sormin toteutetusta vaihteiden napsauttelusta kuin Rohloffin gripshifterillä käytettävästä rannetta "vääntävästä" liikkeestä, joten tuo Gebla Rohbox on ollut erinomainen lisäpäivitys Rohloffin käyttökokemukseen. Rohboxia käyttäessä vaihtaminen on tuntunut myös vähemmän jäykältä kuin alkuperäisellä gripshifterillä. Tähän Rohboxiin on paritettuna valmiiksi SRAM Force DoubleTap-kahvat, joista siis vasemmanpuoleinen säätää pienemmälle vaihteelle ja oikeanpuoleinen isommalle vaihteelle, eli varsin simppelisti toteutettu. Kahvat olleet kiinni XL-koon rungossa, joten vaijereilla varsin reilusti pituutta. Oikeanpuoleisen kahvan kumisuojuksessa pientä hapertumista, mutta myös uudet kahvoihin sopivat gripit löytyy kyllä. Lisäksi mukaan Rohloffin oma gripshifter ja siihen liitetty alkuperäinen palikka, joka siis sitä käytettäessä tulee Rohboxin tilalle. Gripshifterin kanssa paritettavaksi mukaan myös ergonomiset suoraan tankoon sopivat Ergon GA3 Twist Shift -gripit. Mukaan laaja valikoima erilaisia adaptereita ja lisäosia napaan liitettäväksi. Tällä hetkellä navassa kiinni OEM Axle Plate sekä 180 mm jarrulevy, mutta mukaan tulee myös Torque Arm (osa #8230) sekä CC Axle Plate (osa #8232), joilla navan saa kiinni runkoon, jossa ei ole OEM Axle Platen ulokkeelle tarkoitettuja dropoutteja. Lisäksi Rohloffin oma ketjunkiristin, jolla sitä voi käyttää rungoissa, joissa ei ole ketjunkiristämiseen omaa mekanismia (liukuvat dropoutit tai epäkesko-keskiö). Muita lisäosia 16t ja 18t takarattaat leveälle ketjulle (nykyisellään kiinni 18t takaratas kapealle ketjulle), 160 mm jarrulevy, sekä varaosina uusi Paper Gasket Kit (nämä on tosin vaihdettu napaan varsin hiljattain) sekä vapaarattaan jouset. Myös Gebla Rohboxiin löytyy varajousia tilalle. Halutessaan mukaan saa KMC:n 9-speed ketjun, joka ei ole vielä kulunut vaihtomittaan (ketjut ja rattaathan kestää Rohloffin kanssa käytössä valtavan pitkiä aikoja, kun on suora ketjulinja ja vähemmän pintoja joihin metallia kuluttavaa lika-ainesta pääsisi kertymään). Pakettiin kuuluu lisäksi "säästöpakkaukset" Rohloffin vaihteistoöljyä ja huuhteluöljyä sekä ruiskut, joilla tuo öljynvaihto on valmistajan ohjeita noudattamalla varsin simppeli prosessi. Tämä tosiaan ihan vastikään tehty, joten vuoden päivät tai 5000 kilometriä ajelee ennen kuin kyseinen huoltotoimenpide on määrä suorittaa seuraavan kerran. Noiden säästöpakkausten myötä öljyä pitäisi riittää moneksi vuodeksi, varsinkin kun Rohloff hiljattain päivitti öljynvaihto-ohjeistuksensa niin, että nykyään öljyä tarvitsee lisätä vain puolet aiemmin suositellusta määrästä. Luonnollisesti myös alkuperäinen käyttöohje mukaan (saksaksi, mutta löytyy toki englanniksi netistäkin). Hinta 1250 € koko setille (uusien vastaavien osien hinta Saksasta 1900 - 2000 euron välillä + mahdollinen kasaamistyön hinta). Ilman SRAM Force maantiekahvoja 1100 €. Hinta: 1250 € koko setti / 1100 € ilman vaihdekahvoja Paikkakunta: Turku Maakunta: Varsinais-Suomi Yhteystiedot: YV Muokattu: 6. Syyskuuta, 2024, käyttäjä: armando86
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään