Jarno70 Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2023 Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2023 Onko kukaan ikinäkoskaan ehdottanut kansalaisaloitetta pyörärekisteristä? Ideana olisi että kaikki uudet pyörät rekisteröitäisiin myyjän toimesta. Infrakin olisi valmiina Trafilla jonne rekisteri perustettaisiin. Kattoin tilastoja, Suomessa varastettiin vuonna 2022 n., 15000 pyörää. Varmaan suuri osa on känniläisten tilapäisiä "lainauksia" mutta kyllä siihen mahtuu runsaasti esmes nistien harrastusten rahoittamiseenkin ja ammattimaiseen varasteluun. Paremmat pyörät ja etenkin sähköpyörät ovat jo siksi kalliita että sillä alkaa olla jo suurikin merkitys ja vakuutusmaksuthan me maksetaan kaikki yhdessä vakuutusmaksujen korotuksina. Rekisterin voisi laittaa toimimaan siten että yli 15-20 vuotta vanhat rekisteröinnit häviäisivät automaattisesti. Mitä olette mieltä ideasta?
Jarno70 Kirjoitettu 23. Syyskuuta, 2023 Kirjoittaja Kirjoitettu 23. Syyskuuta, 2023 Rekisteröinti vain uutta ostettaessa runkonumeron perusteella...kai se vielä kaikissa on. Myyjä rekisteröisi, sisältyisi pyörän hintaan. Yksityisten kaupassa kun myydään niin tehdään siirtovarmenne kuten autoissakin, vie pari minuuttia ja maksaa pari euroa. Ulkomailta tilatut voi rekisteröidä tilaaja itse. Varastettujen komponenttien kauppaa se ei estä koska rekisteröidään vaan runko...mutta varmaan vähentäisi paljonkin....ja onko komponenttikauppaa liioin muualla kuin fillaritorilla Ja jos varastettu pyörä löytyy jostakin kunnossa missä tahansa, sen omistaja on helppo jäljittää kun onhan esmes autojenkin omistajatiedot julkista tietoa. Tuossa linkki mistä katsoin määriä, kuiteskin lähes 10 millin edestä varastetaan tavaraa. https://www.finanssiala.fi/aiheet/polkupyoravarkaudet/#/
mtk Kirjoitettu 23. Syyskuuta, 2023 Kirjoitettu 23. Syyskuuta, 2023 MikaK:n kanssa olen samoilla linjoilla, hirveän paljon olisi toteutuakseen otettava asioita huomioon ja mitä ne hyödyt olisivat? -Sekö, että arvokkaan näkäinen pyörä ja epäilyttävän näköinen kuski niin katsottaisiin "rekisterikilpi"? -Entä jos rekkaria ei ole, sanoo et tippunu varmaan, en oo huomannu. Jne. kovasti paljon epäilyksiä rekisteröinnin suhteen tai toisin sanoen sen hyödyistä.
Jarno70 Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2023 Kirjoittaja Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2023 En siis tarkoittanut että olisi rekisterikilpeä, ajatushan on varsin hölmö. Ajatuksena oli että pyörää eteenpäin ostaessa ja myytäessä tulisi tehdä siirtovarmenne trafilla. Tietenkin jos haluat ostaa varastetun pyörän ilman siirtovarmennetta, se onnistuu mutta sitten taas eteenpäin myytäessä näkyisi että kaikki omistajanvaihdokset eivät ole ok. Tarkoituksena ei siis ole kytätä pyöräilijöitä ja heidän habitusta, vaan "vaikeuttaa" ja ennenkaikkea ehkäistä varastettujen pyörien kauppaa tuolla siirtovarmenteella ja samalla myös helpottaa kadonneen pyörän palautusta oikealle omistajalle koska omistajahistoria on nähtävissä.
Jarno70 Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2023 Kirjoittaja Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2023 Ja sama lyhyesti, tarkoitin rekisterillä tietojärjestelmää, en fyysistä rekisterikilpeä
mtk Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2023 Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2023 Miten sitten pyörä ja tietojärjestelmän tieto on yhdistettävissä/todennettavissa keskenään? Mikrosiru?
Jarno70 Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2023 Kirjoittaja Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2023 Trafin tietojärjestelmään perustetaan vaan asiakastili, jos ei ole, aika monella on jo koska omistaa auton, peräkärryn, veneen tai moottoripyörän. Sinne lisätään kohta "Pyörä" ja kirjataan vain keskiön alla oleva runkonumero, ei muuta. Varsin simppeliä. Tuli mieleen että se voisi vähentää myös varastettujen osien kauppaa koska jos varkaalla on varastetut osat niin se joutuisi joka tapauksessa touhuamaan/ostamaan rekisteröidyn rungon jos haluaa koota "uuden" pyörän.🙄...ja menee taas hankalaksi.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään